ładowanie

Ładowanie...

Strategie ratunkowe dla przedsiębiorstw

Każda firma, po latach świetności, staje w którymś momencie przed koniecznością poradzenia sobie z potężnymi wyzwaniami. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego firmy muszą czasem poszukiwać strategii ratunkowych?

Kodak przespały wejście nowych technologii i stracił udziały w rynku klisz filmowych i technologii kilkadziesiąt procent. Volskwagen nie dostrzegł rosnącej roli CSR i zbyt długo akceptował fałszowanie danych dotyczących niektórych parametrów pracy silnika, narażając swoją markę na wielomilionowe straty finansowe i spadki kursów akcji o ponad 50%. W Polsce nc+, nieopatrznym ruchem gwałtownie obniżającym wartość dla klientów (nieuzasadniony wg klientów wzrost cen przy ograniczeniu oferty) naraziła się potężny ruch anty-kliencki i setki tysięcy odejść. SONY tak zapatrzyła się we własną technologię, że nie zauważyła zmian w oczekiwaniach klientów, tracąc palmę pierwszeństwa na rynku telewizorów.

Wszystkie te firmy, żeby przetrwać, musiały wypracować adekwatną strategię ratunkową. Spójrzmy jakie rodzaje strategii ratunkowych mogą funkcjonować na rynku.

  1. Rozwinięcie zupełnie nieznanych technologii

SONY planuje rozwinąć PlayStation4 o możliwość korzystania z wirtualnej rzeczywistości, co pozwoli na przyciągnięcie graczy poszukujących coraz to nowych wrażeń podczas gier.

  1. Wejście w segment, który pozwala na poprawę utraconego wizerunku

Volkswagen chce poprawić swoją reputację po aferze z fałszowaniem emisji spalin poprzez ekspansję na rynku samochodów z napędem elektrycznym.

  1. Zmiana geograficzna w działalności firmy

Co ciekawe, Volkswagen przyjął jednocześnie strategię polegającą na rozbudowaniu udziałów w rynku, na którym afera z fałszowaniem testów na ekologiczność nie ma akurat zbyt wielkiego znaczenia – mowa o rynku chińskim. Jak nas nie chcą w Europie, czy USA, atakujmy Chiny! Gdzieś trzeba!

  1. Wykorzystanie rosnącego trendu na ekologiczność

Nestle planuje zdecydowanie zwiększyć w swoim portfolio, z obecnych 20%, udział produktów ekologicznych. Firma jest tak zdeterminowana co do swojego nowego kierunku, że aż zatrudniła w swoich szeregach nowego CEO – Ulfa Marka Schneidera, specjalistę od ochrony zdrowia, licząc na jego wpływ w planowanej zmianie.

  1. Ucieczka do przodu poprzez trafne sprostanie niezaspokojonym potrzebom rynku

Amazon co prawda nie znajduje się w kryzysie, a wręcz przeciwnie. Obroty firmy mają w b.r. wzrosnąć do poziomu 120 mld USD, czyli o28%. Niemniej ile można rosnąć? Dlatego Amazon, znany z rozwijania innowacyjnej wartości, niejako prewencyjnie wprowadza strategię z przyszłymi wyzwaniami, poprzez oferowanie nowych rodzajów usług. Otóż już od przyszłego roku będzie można w Amazon wykupić usługę dostępu do bardzo szerokiej oferty filmów i seriali. A wszystko za 100 USD rocznie…

  1. Całkowite odświeżenie marki

Cóż miał zrobić Adidas, kojarzony z marką dla …starszych, którego już dawno temu wyprzedziła Nike? Nie pozostawało nic innego jak strategia modliszki (za jednym ze stylów ze sztuk walki), czyli …robić to samo, tylko lepiej. Adidas urozmaicił swoje produkty, kampanie marketingowe i skierował je do coraz młodszych grup społecznych. Dzięki skutecznej realizacji tej strategii, Adidas zwiększy obroty w 2016 roku o przyzwoite ok. 13,6%. Wprowadzone zmiany już spowodowały skok wartości akcji spółki z 88 do ponad 130 Euro w ciągu roku, czyli o ponad 50%!

  1. Pozbycie się biznesu, który przynosi straty

Bardzo ciężko pozbyć się biznesu, w który się zainwestowało i ma się doń swój osobisty stosunek emocjonalny. Tymczasem trzeba czasem chłodno spojrzeć na liczby. SONY, które od lata boryka się z problemami finansowymi, wreszcie planuje, aby w 2017 roku sprzedać część biznesu zajmującego się bateriami. Od wielu lat przynosił on firmie straty.

PYTANIE:

Po czym rozpoznasz, która z powyższych strategii mogłaby być przydatna w Twojej firmie?

Referencje



Rezultaty