ładowanie

Ładowanie...

Jak wyeliminować kolejki przy kasach i jednocześnie zarobić?

Wszyscy wiemy, że najgorszy i najmniej wartościowy moment zakupów, to stanie w kolejce do kasy. Firmy wykorzystują ten moment na różne sposoby. Jedni wstawiają pułki z towarem do zakupów impulsowych. Inni każą swoim pracownikom kas przychodzić w dniu św. Patryka w zielonych czapeczkach. A jeszcze inni, na ich plecach wypisują teksty typu: „Dla Ciebie stałam się kasjerką”….

Czy takie podejście tworzy wartość klientom? Budzi ich lojalność? Zaprasza do powrotu do tego sklepu? Czy w końcu pozwala oszczędzić koszty?

Rodzi się pytanie – jakie zmiany na kasach wprowadzić, żeby zarobić i jednocześnie zwiększyć wartość dla klientów?

Przykładem jest sposób, w jaki rozwiązano kwestię kolejek do kas w wielu japońskich sklepach. Zarządzający sklepem wykorzystali koncepcję przepływu jednej sztuki. Aby obejrzeć filmik, który pokazuje jak to zrobić, wystarczy kliknąć w to zdanie.

Jak jest u nas? Podchodzimy do kasy, do której zazwyczaj jest kolejka, czekamy aż kasjer obsłuży osoby przed nami i wreszcie zabiera się za skanowanie naszych zakupów. Gdy płacimy kartą, kasjer czeka. Wraz z nami czekają wszyscy w kolejce. Przez chwilkę (zwykle ok. 10 sekund) nie dzieje się nic. Potem pakujemy swoje rzeczy do torby (w Auchan pakują za nas), co też czasem oznacza konieczność czekania – załóżmy, że średnio raptem 10 sekund. Razem daje to „tylko” 20 sekund zwłoki, ale…

Załóżmy, że dana sieć sklepów obsługuje 2 mln klientów dziennie. Oznacza to łącznie 5 555 godzin zmarnowanego czasu. A jeszcze realniej, że 694 kasjerów codziennie opłacanych jest za bezproduktywne oczekiwanie. Codziennie! Czyli przez cały miesiąc, przy założeniu 5 000 zł kosztów zatrudnienia pojedynczej osoby (wliczając wszystkie koszty jakie musi ponieść pracodawca), sieć ta traci bagatela 3 470 000 zł. A w skali roku? Któż nie chciałby zwiększyć swojej marży o takie kwoty?

PYTANIE:

W ilu miejscach w Twoim biznesie warto zmienić sposób zarządzania kierując się zasadą przepływu jednej sztuki? Nie wiesz? Zapraszamy do kontaktu!

Referencje



Rezultaty